Türkiye Cumhuriyeti

Cidde Başkonsolosluğu

Başkonsolosluk Duyurusu

Hizmet Belgesi Talepleri Hakkında Çalışma Ve Sosyal Güvenlik Ataşeliğinin Duyurusu , 23.01.2017



Soru 1: Türkiye'de bulunan vatandaşlarımız hizmet belgesini nasıl alabilirler?
Hizmet belgesi talep eden kişi Türkiye”de ise mevcut pasaport ve kimlik fotokopilerini oturduğu ilin SGK İl Müdürlüğünden “aslı gibidir” diye onaylatıp imzalattıktan sonra bir dilekçe ekinde postaya verecektir. Dilekçeye pasaportların:
1- İlk dört sayfası
2- S.Arabistan ve Türkiye giriş-çıkış mühürleri,
3- S.Arabistan giriş-çıkış vizelerinin bulunduğu sayfaların fotokopileri mutlaka eklenecektir.
Kişinin yakını veya komşusu adına yapacağı müracaat kabul edilmemektedir. Bakanlık tarafından elden iş takibi yasaklandığından bu konuda ısrar edilmemelidir.
Düzenlenen belgeler, Türkiye adreslerine iadeli-taahhütlü posta ile gönderilmektedir.


Soru 2: Halen S.Arabistan’da bulunan vatandaşlarımız hizmet belgesini nasıl alabilirler?
S.Arabistan’da bulunan vatandaşlarımızdan hizmet belgesi talep edenler mevcut pasaport, ikame ve kimlik fotokopilerini bir dosya içinde Ataşeliğe şahsen getirerek yapacaklardır. Zira kişinin S.Arabistan”da halen çalıştığının bilinmesi gerekmektedir.
Dilekçe ekinde pasaportların :
1- İlk dört sayfası,
2- S.Arabistan ve Türkiye giriş-çıkış mühürleri,
3- S.Arabistan giriş-çıkış vizelerinin bulunduğu sayfaların fotokopileri mutlaka eklenecektir.
Düzenlenen belgeler, S.Arabistan”daki vatandaşlarımıza elden teslim edilmektedir. Belgesini bir başkasının almasını isteyen vatandaşlarımız, kısa bir dilekçe ile kimin alacağını belirtebilirler.


Soru 3: Hizmet belgesi ne kadar sürede alınır?
Türkiye’ye gidecek vatandaşlarımızın sıkıntıya düşmemesi için borçlanma yapacağı veya Türkiye”ye gideceği tarihten en az iki gün önceden belgelerini getirmeleri tavsiye olunur. İş yoğunluğu sebebiyle aynı gün veya ertesi gün belge düzenlenmesi mümkün olmamaktadır.
Belge talep eden vatandaşlarımızın mevcut bütün pasaportlarını getirmesi gerekmektedir. Eksik pasaportla yapılan müracaat üzerine düzenlenen hizmet belgesi alındıktan sonra ortaya çıkan veya bulunan pasaport ile yeniden müracaat edildiğinde düzenlenecek belgenin sağlıklı ve güvenilir olabilmesi için yeniden bütün pasaportların getirilmesi istenecektir. Zira belgenin tekrar tekrar düzenlenmesi SGK Kurumunda bazı tereddütler doğurmaktadır. Bu yüzden sürekli belge doğrulaması istenmekte ve vatandaşlarımızın işlemleri gecikmektedir.


Soru 4: Borçlanma nasıl yapılır?
Yurtdışı hizmet boçlanması yapacaklar, bir dilekçe ile SGK il müdürülüğüne müracaat ederek borçlanma sözleşmesi imzalayacaklardır. Yapılan sözleşme ile borç, üç taksitte ödenebilir. Taksitlerin ödenmemesi halinde borçlanma iptal edilerek yeniden belge ve sözleşme talep edilir. Yapılmışsa sadece ödenen miktar karşılığı hizmete sayılır. Kalan kısmı sayılmaz.


Örnek: 21 yıl çalışması olan bir vatandaşımız hizmet borçlanması için müracaat ettiğinde borcu üç eşit takside bölünerek ödemesi istenir. Birinci taksit, ödendiğinde 7 yıl borçlanması geçerli olur. İkinci taksit ödediğinde bir 7 yıl daha borçlanması geçerli olur. Böylece 14 yıl hizmeti kabul edilir. Ancak üçüncü taksidi ödeyemediğinde son 7 yılı iptal edilir.Bu yıllar için yeniden hizmet belgesi getirerek borçlanma işlemi yapması istenir.


Soru 5: Pasaportumu kaybettim, hizmet belgesini nasıl alabilirim ?
Pasaportunu kaybeden vatandaşlarımız, pasaport ve ikame numaralarını yazarak bir dilekçe ile müracaat ederler. S.Arabistan’a giriş-çıkışlarının tesbiti için Başkonsolosluk tarafından Suudi Arabistan Dışişleri Bakanlığı aracılığıyla Cevazat (Pasaport)İdaresine resmi yazı yazılır.
Cevazat (Pasaport)İdaresinden gelecek cevaba göre Ataşeliğimizce hizmet belgesi düzenlenebilecektir.
Bu işlemler üç ila beş ay arasında bir zaman içinde gerçekleşebilmektedir. Türkiye giriş–çıkışlarının emniyet müdürlüklerinden alınan yazı ile belgelenmesi işlem yapmak için yeterli değildir.


Soru 6: Ev hanımları borçlanma yapabilir mi, nasıl?
Ev hanımı olarak eşlerinin yanında ikame alarak kalan vatandaşlarımız da yurtdışı borçlanması yapabilirler. S. Arabistan’da bulunanlar pasaport, ikame ve kimlik fotokopilerini Ataşeliğe getirecekler; Türkiye’dekiler ise bu fotokopileri Sosyal Güvenlik Kurumu İl Müdürlüğünde onaylatarak posta ile göndereceklerdir.


Soru 7: Kimler hizmet belgesi alamaz?
S.Arabistan’a hac, umre veya ziyaret vizesi ile gelenlere hizmet belgesi düzenlenmemektedir. İş ziyareti vizesi ile gelenlere, uzun süre de kalsalar hizmet belgesi düzenlenmez.


Soru 8: Hizmet belgesi ne kadar süre ile geçerlidir?
Düzenlenen hizmet belgesinin bir ay içinde işleme konulması zorunludur. Ancak kesin dönüş yapanlar için herhangi bir süre sınırı yoktur. Yeni tarihli belge istenmez.


Soru 9: Yabancılara hizmet belgesi verilir mi? Türk vatandaşlığına geçenler nasıl belge alabilir?
T.C. vatandaşı olmayanlara hizmet belgesi düzenlenmez. T.C. vatandaşlığına geçenlere ise vatandaşlığa geçtikleri tarihten itibaren işlem yapılır.


Soru 10: Hizmet belgeleri ve postalama işlemleri için ücret alınıyor mu?
Gerek hizmet belgesi ve gerekse Türkiye”ye gönderilen postalar için şu anda bir ücret alınmamaktadır.


Soru 11: Ataşeliğin çalışma saatleri nasıldır?
Hizmet belgesi talebi: 08.30-12.30 arasında yapılmaktadır.


Soru 12: Günlük borçlanma ücreti ne kadardır?
Yurtdışı hizmet borçlanmasında ödenecek günlük ücret: 2017 yılı ilk altı ayı için 19.00 TL'dir.


T.C. Cidde Başkonsolosluğu adresi:
Turkish Consulate General in Jeddah
P.O. Box: 70
Jeddah 21411 (Medinah Road,
Al-Arafat Street Al-Hamra)
Saudi Arabia